I säljsammanhang används ibland uttrycket att “få in foten”. Det kommer ursprungligen från dörrförsäljning – om kunden låter den påringande försäljaren att få komma in i huset, då har försäljningsprocessen tagit ett bra steg framåt. Men uttrycket används som liknelse också.
I Hem1-sammanhang är det också mycket viktigt att få in foten – men då menar jag kundens fot.
Varje gång vi har kunder på besök, varje gång en kund får in foten i det öppna landskapet hos oss, är det ett steg på vägen mot något som kan bli riktigt fint: en arkitektritad villa, men det är förhoppningsvis också a beginning of beautiful friendship, för att citera polischefen Renault i filmen Casablanca.
Jag sticker ut hakan och säger detta: alla kunder som får in foten på Hem1:s huvudkontor får en än bättre bild av Hem1 efteråt, än de hade förut. Därför är kundens fot så viktig för oss.
(När jag skrev den här texten pågick ett kundmöte några meter ifrån mig. När mötet var färdigt, sa kunderna: det är en så fin och familjär stämning här! Ni förstår hur bra det kändes …)
Är din fot redo? Välkommen!
Johan Braw, vd